Julbestyr

Nu är det minsjäl snart jul!!

Jag försöker komma på årets julmat... inte så lätt faktiskt.
Jag har aldrig varit så mycket för hela konceptet av julmat och julbord, tycker faktiskt att det är ganska avskyvärt. Ofta överdrivet konsumerande av äckliga och/eller för många produkter.

-Däremot gillar jag sill, får se om jag får tid till att göra några egna i år.
Det är inte svårt och det blir mycket roligare att äta om man gjort den själv ju!

-Matjesill är ett måste för mig, kanske ska köra klassikern med ägg, mandelpotatis, färsklök och brynt smör?



-Julskinkan hemma hos mamma är ett måste. Skinka på knäckebröd med grov senap - helt genialiskt! Ska försöka ta men en burk Liss-Ellas senap (världens godaste?) till den skånska myllan..

-Sugen på att baka bröd/knäckebröd i år... ska vi Tinny?! Såg en av mina idoler, Jan Hedh på tv igår, alla som bor runt österlen - åk till Olof Viktors så ofta ni kan!! Deras bröd och produkter håller fanimej världklass.

-Paul Svenssons saltkokta vintergrönsaker i senaste gourmet såg väldigt tilltalande ut..

-Rökt böckling med dill, pepparot, schalottenlök och brynt smör tror jag jag kommer slå till med i år!

-Hmm funderar på en fisksoppa gjord på torsk, mjölk och mandelpotatis.... sen ska det vara råa äggulor och någon rökt fisk till...

-Kryddpepparbrässerad sej med ansjovis..? Åt det som personalmat på jobbet för ett tag sedan, nästan onaturligt gott faktiskt!

-Koriander och pilsnergravad lax...

-Kanske ska slå till med att göra ankleverpastej...hmm kan vara en kul aktivitet! ..saltgurka.. kavring.. mums!
Har vi ens tillgång till en matberedare!



-Sötsaker har jag inte funderat på än...får se om vi gör något. Tinny och jag får väl göra förra årets nougat med kanderade apelsinskal till en klassiker!

Just det, har ju inte ätit risgrynsgröt i år, herregud Kristoffer vad håller du på med!!?
Det får bli premiär i veckan. Risalamalta kan förresten dra åt helvete... fy fan vad äckligt.

Årets bästa glögg har jag druckit på LUX... blir nog svårslaget.




Förresten var jag och Johanna på Rolfs kök idag och förtärde Gulasch på får och Gäddfärsqueneller (Riktiga!) fy fan vad bra det var!



Kristoffer


Kommentarer
Postat av: Anonym

allt låter ju toppenloppen, vi får komponera ihop något!

2009-12-15 @ 19:37:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0