Gottgottigottgott

Igår bakades egna lussekatter/saffransbullar och det var ju betydligt godare än torrisen jag köpte i skolans café, vi hade en burk kesella i som visst ska ge extra saftiga och hållbara bullar. Nästa saffransprojekt måste bli:

Gotländsk saffranspannkaka, har ni ätit det någongång? Liknande ostkaka men snäppet vassare. It's delisch!




Ingredienser

Portioner: 8-10

2 dl grötris
4 dl vatten
1/2 tsk salt
1 l mjölk
2 ägg
1 dl vetemjöl 
1 dl (ca 65 g) hackad sötmandel
1 dl socker
1 paket (1/2 g) saffran 


Gör så här
Koka grötriset med vatten och salt i en kastrull ca 10 min under lock. Tillsätt mjölken och låt gröten svälla på svag värme under lock ca 45 min. Låt gröten svalna något. Blanda gröten med ägg, vetemjöl, mandel, socker och saffran. Häll smeten i en väl smord ugnssäker form ca 22 cm i diameter. Grädda saffranspannkakan i nedre delen av ugnen i 200°C, ca 30 min. Servera saffranspannkakan ljummen eller kall med lättvispad grädde och sylt.


tinny

Kommentarer
Postat av: Stolff

Håller med, det är skitgott!

2009-12-15 @ 23:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0