Snabb FiskGryta

För nått år sedan tyckte jag räkbaserade fonder var oätligt, antagligen var jag fruktansvärt retarderad på den tiden, eftersom det är otroligt gott!

 

Gjorde en enkel fiskgryta med räkfond idag...

 

Till 2 p. Tid 20 min

 

Detta behöver du:

Färsk fisk (Det du tycker bäst om, gärna 2 sorter eller fler)

1 hg färska räkor

1 halv gul lök

1 morot

1 palsternacka

1 tomat

Grönsaker

Örter

 

Du behöver dessutom en sil av något slag.

 

Skär ner löken och bryn den på medelvärme i krusat smör.

Skala räkorna under tiden.

Skär ner morot, tomat och palsternacka, släng i dom och räkskalen i löken och fortsätt bryna tills det nästan blir bränt (De ska ha mycket färg, men ej brännas)

 

Häll på 3-4 dl vatten och en knapp tesked av något starkt (Chili, Harissa, Sambal Oelek eller vad man kan tänkas ha hemma) Höj plattan så att det kokar lite försiktigt.

 

koka i 5-10 min och sila.

Häll tillbaka vätskan i kastrullen och släng i lite grönsaker du tycker om. I mitt fall blev det lite morot, palsternacka, fänkål och rödlök.

 

Låt koka någon minut på medelvärme, det ska puttra. Lägg sedan i fiskbitarna och sjud dom nån minut till de är klara (De ska ha en innertemp på 38 °c ej mer)

 

Ta av från plattan och servera i tallrik, lägg i räkorna tillsammans med någon trevlig ört t.ex dill eller krasse och rippla över lite olivolja. Jag åt dessutom kokta knudor till!

.

 

 

 

Kristoffer

 


Kommentarer
Postat av: tinny

åh du får så skarpa fina bilder med din supadupha systemkamera, jag vill med, såg väldigt gott ut! DU!! hur fick du en helt normalt typ ariel typsnitt medans jag alltid skriver i fula stora times new roman?

2009-11-12 @ 00:01:53
Postat av: Stolff

It was freakin good! Helvetica Tinny, helvetica...jag har en bra Mac och du har en bajsig PC...räcker det som svar!?

2009-11-12 @ 00:24:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0