en oas på Österlen

I tisdags tog vi en liten roadtrip med Amanda och Gustav för att insupa Skånes guld, mitt gamla hemmaplan Österlen (haha). Vi var naiva nog att tro vi skulle få äta på Fridens på kvällen men där var självklart propp- och bestämt fullbokat.

Fridens ligger mitt ut i ingenstans (okej, södra mellby utanför kivik) och har knappt skyltat men lever gott och väl på sitt rykte om att servera bästa pizzorna och de mysigaste sittplatserna. Det är en gammal gårdslänga som blivit lite hippieserad och bohemisk med blingkaktusar bredvid persikoträden. Sen att pizzamakaren och ägaren Peter ser ut som pippis pappa är bara helt underbart. Jag åt där för ganska länge sedan och valde då pizzan Anderssons, om jag inte minns fel.

"Hos oss kan ni bland annat äta pizza från vår vedeldade ugn. Dessa pizzor är inte vad vi i Sverige är vana vid. Gräddningen i vedelad ugn gör att pizzorna blir mycket spröda och fräscha.
Vi använder ekologiskt odlat mjöl och även övriga råvaror och ingredienser är ekologiska i mån av tillgång. Vi försöker att handla lokalt och direkt av producent. Till exempel köper vi en lättrökt skinka, "lillehemsskinkan", från en grisbonde i Lillehem som låter sina grisar gå ute."

Åk dit! (och boka innan) http://www.friden.nu/









bilder från http://www.friden.nu/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0