fruit times 3

Efter footvolleyklubbmästerskapet i helgen hade vi ca och exakt 1025 kg äpple över, typ, plus rabarber från mammas koloni så jag underhåll mig med bakning igår. På kvällen planerade vi vår Oslotripp och fick en riktigt god middag av Lina och Per med chitch(?)kebab, pitabröd, massor av sallad, fetaost, kalamataoliver och tzatsiki. Med mig hade jag äppelsmulpajen och muffins, muffisarna var lite hemliga, de ser inte mycket ut för världen (hur tusan kan de bli sådär höga som vissa får dem?) men smakade riktigt gott. Vi blev mätta. 

Äppelsmulpaj:
Skiva 2-3 äpplen, strö lite socker, kanel och kardemumma och blanda ihop med fingarna med lite smör. Blanda havregryn, rågflingor, hackade hasselnöter, socker/råsocker och kylskåpskallt smör till en smuldeg. Fördela över äpplena i formen och sätt in i en 200 graders varm ugn för ca 20 minuter. Servera med vaniljsås!

Rabarber/choklad-muffins:
Blanda till en sockerkaks/muffinssmet (vispa 2 dl socker och 2 ägg riktigt pösigt, värm 50 g smör och koka upp med 1 dl mjölk, häll över ägg/socker-smeten. Blanda 3 dl mjöl med 1,5 tsk bakpulver och 1 tsk vaniljsocker och rör sedan ner i smeten.) Tillsätt skivad rabarber (ca 2 stora nävar) och hackat choklad (jag tog mörk choklad, ca 50 g). Fördela i muffinsformar och grädda ca 12 minuter i en 175 grader varm ugn.

Snabb rabarberkräm:
Fräs skivad rabarber i lite smör, krydda med lite socker och kardemumma. Häll i lite vatten eller någon form av saft (jag hade citronsaft hemma, alltså ej koncentrat utan utblandad vanlig saft). Funkar med fläder, jordgubb.. Koka upp och låt puttra tills rabarberna blir mjuka. Ät tillsammans med müsli och fil eller bara som det är.





Kommentarer
Postat av: mandy

oh mummy yummy i'd like some päppelpaj please

2010-08-20 @ 11:19:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0