färs

Då man säger att man kan besöka städer och länder med hjälp av maträtter får jag nog påstå att jag och lillsyrran besökte de småländska skogarna igårkväll. Typ. Vet faktiskt inte alls var köttfärslimpan skapades, men det låter ju ganska trovärdigt. Köttfärslimpa, vedervärdigt äckligt ord, men det var ju riktigt gott och som jag brukar skriva: lättlagat!

Rör ihop ca 500 g blandfärs, 2 dl creme fraiche, 1 ägg, 3 msk ströbröd, lite kalvfond, grönsaksbuljong, finhackad vitlök, lite valfria kryddor; jag tog dragon, oregano, färsk persilja, pepper & salt. Blanda ihop och forma till en limpa eller sätt i en avlång form. På toppen penslade jag lite grov skånsk senap. Skjuts in i ugnen för ca 45 min.
Till hade jag klassikerna potatis, gräddsås (vatten, köttbuljong, kalvfond, soya, creme fraiche, grädde, kryddor), inlagd gurka och lingonsylt! Innan tillagningen:



tinny


Kommentarer
Postat av: Alina

Ser sjukt gott ut! Mums

2010-02-03 @ 13:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0