Klassiker

Jag har haft semester från bloggen ett tag nu, men jag ska försöka att vara mer aktiv!
Tid är något som jag inte har för mycket utav. (Måste skylla på något ju)

Aja blev sugen på en gammal klassisk grej, smördeg var ju riktigt hett på 80-talet!

En bit lax, krydda rikligt med salt och peppar, dill, senap (typ grov dijon) och olivolja.
Lägg fisken på en bit smördeg och lägg ännu en platta ovanpå så att det blir som ett paket.
Man kan använda äggula som "lim" och på toppen om man vill för att få en fin yta.

Baka i ugnen 150-200 °c tills det är klart! Det beror ju på hur stort paket man gör och ugnstemperatur. När det har fått lite brun yta kan man göra ett litet hål genom fisken för att se om den börjar bli klar. Tänk på att fisk alltid går efter ett par grader efter att man har tagit ur den ur ugnen. Det är fruktansvärt äckligt med överkörd fisk. (Vilken tyvärr allt för ofta serveras på mindre bra restauranger) Lax vill man ju gärna äta runt 40 °c i innertemperatur. När laxen är lite "rå" precis i mitten, ta ut den så kommer den bli saftig och god!










Det blev en bönsallad och citronkeso till!
(Mini Keso, citroncest, citronsaft, olivolja, salt och peppar)

Kristoffer

Kommentarer
Postat av: tinny

mums, det ska jag nog laga.

2010-01-31 @ 17:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0