saycheese

Fått efterfrågan om omelettips, ska jag vara helt ärligt har jag inte lagat till speciellt många av dem. Vet du några goda kombinationer Kristoffer? Om jag bara få gå efter egen smak så blir jag sugen på omelett med rökt lax, spenat och kantarell-cremefraiché. Eller kanske en spansk version med tomat, chorizo, lite ost och timjan.

Ett grundrecept är:

  • 2-3 ägg
  • 1-2 msk vatten, mjölk eller grädde
  • en nypa salt
  • Börja med att knäcka äggen i en djup tallrik eller skål. Tillsätt sedan vatten, mjölk eller grädde och eventuellt salt. Vispa med en gaffel tills äggen bildar en jämngul smet som du sedan häller ner i en varm stekpanna som bör ha lite stekfett i sig. Rör om och sänk temperaturen till ungefär hälften.



    Kommentarer
    Postat av: Stolff

    Ska gör en riktig mördaromelett snart...

    2010-01-29 @ 16:01:46
    Postat av: Lotten

    TACK! ska prova imorgon.. provade kidneybönsbiffar, fick inte riktigt till konsistensen, men riktigt goda vad dom iaf :)

    2010-02-01 @ 23:49:37
    URL: http://lottendanemo.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0