Osso Bucco

Nu kommer äntligen detta otroligt efterlängtade och förfrågade recept!! (Vi har ungefär 2 läsare, eller!?)

Detta är helt sjukt gott, måste upplevas!








Osso Bucco

1 kg kalvlägg
Mjöl
Blekselleri
Gul lök
Vitlök
Morot
Krossade tomater
Vitt Vin
Timjan
Mejram
Citron

Doppa Kalvlägg i mjöl och stek försiktigt i en kastrull utan att ge för mycket färg. (Detta är för att mjölet ska absorbera upp fettet från läggen och behålla dess saftighet samt att det fungerar som en redning.) Hacka ner lök, blekselleri, vitlök och morot och lägg ner i kastrullen. Tillsätt krossad tomat, vitt vin, timjan, citronsaft och citronskal från en citron.

Låt koka till benpian släpper fån läggen och köttet känns mört. (Minst 45 min)

Lukten och smaken blir helt magiskt! Det är gott att servera med en risotto/potatismos med parmesan.
Lägg lite färsk mejram över innan servering.

Kristoffer

Kommentarer
Postat av: tinny

haha, ja det får vi prova.. men vi kanske inte käkar 1 kg kött på 2 pers dock! Himla kräng på er. Bilden på dig är den bästa jag tagit i hela mitt liv tror jag.

2010-03-03 @ 11:07:52
Postat av: Kristoffer

Jag vet, sjukt bra bild. Den lyfter fram alla mina bra sidor! haha

Ja kan tilläggas att receptet är till ca 4 normala personer alternativt 2 träningsmongon. (Hade dock väldigt ont i magen efteråt av mätthet men det var det värt!)

2010-03-03 @ 13:16:02
Postat av: Anonym

mmm tror jag ska göra ett försök på detta på söndag när gustav kommer hem från österriech. funkar säkert på två matmongon också. särskilt om det ena har recovering från en veckas slit med ölflaskan.

2010-03-04 @ 09:29:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0