ärade vän

Idag är det kanelbullens dag!

50 g jäst (för söta degar)
1 dl socker
150 g smör
1,4 l mjöl
5 dl mjölk
½ tsk salt
2 tsk kardemumma


Värm mjölk och smör fingervarmt, smula ner jästen i en bunke och blanda ner smörmjölken. Blanda i socker, salt och kardemumma. Häll i mjöl och arbeta ihop en smidig deg. Låt jäsa under duk i ca 30 min.
Knåda degen en stund på mjölat bord, dela i 4 delar och kavla ut. Rör ihop rumsvarmt smör med socker och kanel, bre ut över de kavlade degbitarna. Riv över mandelmassa, rulla ihop, skär till bullar och låt jäsa igen i ca 40 min. Pensla vispat ägg över bullarna och strö över pärlsocker. In i en 225 g varm ugn för ca 7 min.

Ät.











Kommentarer
Postat av: Lina

Alltså du är så redig. Mina barn får inte bli kompis med dina barn. De kommer vilja byta mamma.

2010-10-07 @ 17:31:13
URL: http://jesuisunepaparazzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0